Puding Karamel...oh puding karamel !!


Saya tetiba jatuh hati dengan puding karamel ni semalam....HARUSLAH jatuh hati, bulan puasa kan konpem tgk semua makanan berkenan. Tapi yang ni saya betul2 dah jatuh hati.Hakhak....

Maka, dengan semangatnya saya menyelongkar resepi Puding Karamel ni dekat internet. Secara ikhlasnya saya memang ada niat nak try buat tapi belum ada masa (alasan semata2..haha). 

Sekarang, saya nak share resepi puding karamel yang saya belum mampu buat.Hahaha...

Resepi Puding Karamel

Bahan A: (untuk buat kuah gula hangus tu)
1 cawan gula
1/4 cawan air

Bahan B:
1 tin susu cair
1/4 tin air
4 biji telor
1/2 cawan gula kastor
1 t/s esen vanilla

Panaskan Bahan A dalam kuali. Masak sampai jadi kaler kuning.
jangan sampai kaler coklat pekat nanti gula hangus nye pahit.
Bila dah kuning, tuangkan dalam loyang. biarkan sejuk. (nanti akan keras).

Kacau telor dengan gula. (jangan pukul sampai kembang, nanti jadi berlubang2 pudingnya) pukul perlahan2 jangan sampai berbuih2 nanti puding xcantik. Lepastu masukkan susu cair, air, dan esen vanilla. panaskan periuk kukus, letakkan loyang yang ada gula hangus td dalam periuk kukus. tuangkan bahan B yang di kacau td dalam loyang dalam periuk kukus td. kukus sampai dia masak..

dah siap sejukkan sekejap dalam loyang, nak makan hidangkan dalam pinggan yang berlekuk sket supaya air gula hangus xtumpah yer.

Kalau terasa agak sukar untuk faham cara menyediakan puding karamel secara teori mcm ni. Try lah search dekat you tube plak yer....ada tunjuk secara praktikal. Lebih mudah untuk faham.

Sekian...SELAMAT MENCUBA YER TUAN-TUAN & PUAN-PUAN! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...